2014. augusztus 6., szerda

Ne hagyjuk parlagon! - Erkélyek, loggiák

Milyen szerencsések azok, akiknek panellakásukhoz erkély vagy loggia is tartozik! Hosszú évekig sóvárogva nézegettem éppen aktuális házunk erkélyekkel tüzdelt frontját, de eljött az én időm! Már több, mint fél éve boldog tulajdonosai vagyunk egy (nem is olyan kicsi) 1,5 méterszer 4 méteres placcnak.

Azonnal nekiestem az internetnek, és megbabonázva kutattam balkonládában is tartható, szárazságtűrő, fénykedvelő növények után. Egész télen álmodoztam, tervezgettem...

A korai tavasz melegét megérezve aztán, mint akit ágyúből lőttek ki, szaladtam (természetesen rángatva magammal az egész családot, hogy együtt válasszunk J) a közeli kertészetbe virágládáért, földért, kavicsért stb. Most mini-kert díszeleg odakint eperrel, fűszernövényekkel, bambusszal, pici kertibútorral. Imádom!

Számomra döbbenetes tény, hogy Magyarországon egyszerűen nem divat kihasználni az erkélyt. Többnyire legfeljebb dohányozni járnak ki, beépítik, és/vagy raktárnak, lomtárnak használják. Pedig még akkor is, ha nincs szép kilátásunk, rengeteg lehetőség rejtőzik benne, saját kis oázisunk lehet. Egyszerre élvezhetjük arcunkon a napsütést és otthonunk kényelmét, és nem csak az év melegebb szakában. Mi például imádunk kint teázni, forró csokizni, forralt borozni akkor is ha még/már hűvös az idő.



Mire jó tehát az erkély?

Nagyon sok haszonnövény van, amit erkényen is tarthatunk. Rengeteg fűszernövény, a már említett eper, paradicsom, paprika, és minden más cserépben tartható zöldség.


Friss levegő! Kiülhetünk egy könyvvel vagy laptoppal, relaxálni, vagy dolgozni. Napozhatunk, játszhat kint a gyerek, altathatjuk kint a babát (természetesen felügyelet mellett). Én szeretek kiülni a kisfiammal, nézni az esőt. 

Sokat számít a friss levegő, ha valamiért hosszabb ideig akadályoztatva vagyunk, és nem tudunk kimozdulni a lakásból. Akár a szülés utáni hetekben, akár betegségből lábadozva az erkélyre viszont kényelmesen ki lehet ülni, mélyet szippantani az oxigéndús levegőből, hagyni, hogy arcunkra színt csempésszen a nap.


Kánikulában - mikor már a falak egészen átmelegedtek, éjjel sem hűl le a lakás, a bentrekedt hőséget sehogy sem tudjuk kiszellőztetni -  áldás egy ilyen kis kültéri helyiség: az erkély fekvésétől függően kint hűsölve fogyaszthatjuk el a reggelinket, vagy délután pancsolhatnak árnyékban a gyerekek, de legalábbis borozhatunk este gyertyafénynél, mikor már lement a nap, és jár egy kis szellő.


Nem utolsósorban: egyszerűen szép. Csak akkor nem töltenék kint időt, ha olyan helyen laknék, ahol nagyon szennyezett a levegő. De még akkor is jobb, mint a beépített loggia, ami nyáron meleg, télen hideg, emiatt tényleg csak tárolásra alkalmas, viszont így is úgy is nagyon besötétíti a szobát, amihez csatlakozik. Ültessünk ki inkább néhány növényt, dekoráljunk, és máris jobban esik kinézni az ablakon.




Én se vagyok az a nagy kertész, úgyhogy áttelelő növényeket vettem, amiket hetente egyszer locsolok (kánikulában is legfeljebb háromszor) és ennyi. Nem túl megterhelő, és százszorosan megéri, már csak a látvány miatt is. Ha nagyon nem akarnám kihasználni valamilyen okból, akkor se építeném be,  inkább megszüntetném. Jól leszigeteltetném, és egybenyittatnám a szobával: esztétikusabb, tisztább, világosabb megoldás.

Na de ezeket a képeket látva, ki ne akarná megtartani, és kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket?











  



Te mire használnád/használod az erkélyedet legszívesebben?

Képek forrásai itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...